
Już 10 listopada 2024 roku wchodzi życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r prawo komunikacji elektronicznej (PKE), a wraz nią art. 398, który przewiduje zakaz używania automatycznych systemów oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych do celów przesyłania informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego. Wyjątkiem od tego zakazu będzie uprzednie uzyskanie zgody abonenta lub użytkownika końcowego na powyższe działanie.
Ustawa PKE wraz z wejściem w życie uchyla w całości przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (PT).
W obecnym stanie prawnym w zależności od stosowanego środka komunikacji podmiot zobowiązany jest pozyskać od osoby, której dane dotyczą odrębną zgodę wskazaną w dwóch różnych aktach prawnych.
I tak, obecnie w celu:
przysyłania informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub/i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie połączenia głosowego (rozmowa telefoniczna, komunikaty głosowe IVR) należy kierować się art. 172 PT,
otrzymywania informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub/i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS/MMS,) należy kierować się art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (ŚwUDE)
Przepisy art. 398 PKE zastąpią zatem obowiązujący obecnie art. 172 ustawy PT oraz art. 10 ustawy ŚwUDE. W praktyce oznacza to, że art. 398 PT będzie jedyną podstawą dla działań marketingowo-handlowych zarówno drogą telefoniczną, jak i elektroniczną.
Zgodnie z art. 398 ust. 1 PKE:
Zakazane jest używanie:
automatycznych systemów wywołujących,
telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej
– do celów przesyłania informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.
Zatem od 10 listopada br. przesyłanie informacji handlowej będzie dozwolone wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgody odbiorcy takiej wiadomości, przy czym zgodnie z art. 400 PKE do uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego stosuje się odpowiednio przepisy o ochronie danych osobowych.
Dlatego należy pamiętać, o wszystkich wynikających z RODO warunkach wyrażenia zgody, a przede wszystkim o tym, iż powinna ona być dobrowolnym, konkretnym, świadomym i jednoznacznym okazaniem woli (wyrażona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego przyzwolenie na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingu), które może być w każdej chwili wycofane, a sam sposób wycofania zgody musi być równie łatwy jak jej wyrażenie.
Podkreślić należy, iż tak jak do tej pory, również art. 398 ust. 4 PKE wskazuje, iż przesyłanie informacji handlowych bez zgody odbiorcy będzie stanowić czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Nowością względem dotychczasowych regulacji jest fakt, że norma art. 398 PKE dotyczy zarówno osób fizycznych jak i osób prawnych, a nie tylko osób fizycznych jak miało to miejsce w przypadku art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Co zatem grozi podmiotom, które bez zgody odbiorcy będą przesyłać do niego informacje handlowe oraz realizować działania w zakresie marketingu bezpośredni?
Zgodnie z art. 444. ust.1 PKE kto używa automatycznych systemów wywołujących lub używa telekomunikacyjnych urządzeń końcowych do celów przesyłania informacji handlowej bez uprzedniego uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego podlega karze pieniężnej.
Na podstawie art. 446 ust. 5 PKE w przypadku niewypełniania obowiązku uzyskania zgody użytkownika końcowego, o której mowa w art. 398, Prezes UKE, nakłada, w drodze decyzji, na podmiot, biorąc pod uwagę charakter i zakres naruszenia, karę pieniężną w wysokości do 3 % przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym lub do 1 000 000 zł, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
Zgodnie z art. 448 ust. 1 PKE kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacje handlowe bez uprzedniego uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego, podlega karze grzywny.
Kara grzywny może wynosić do 5.000,00 zł.
Jednocześnie pamiętać należy również o karach finansowych jakie nałożyć może Prezes UODO w związku z naruszeniem ochrony danych osobowych np. za przetwarzanie danych osobowych bez podstawy prawnej, a kary te w zależności od okoliczności mogą wynosić do 10.000.000 lub do 20.000.000 mln EUR albo do 2 lub 4 % całkowitego rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa.
W końcu nie należy również zapominać o wspomnianej już ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i odpowiedzialności cywilnej z tytułu dokonania czynu nieuczciwej konkurencji. Według art. 18 ust. 1 tej ustawy przedsiębiorca, którego interes poprzez dokonanie czynu nieuczciwej konkurencji został zagrożony lub naruszony, może żądać:
zaniechania niedozwolonych działań;
usunięcia skutków niedozwolonych działań;
złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
Podsumowując przesyłanie informacji handlowej w tym marketing bezpośredni z wykorzystaniem sms, mms, maila czy bezpośredniego połączenia telefonicznego lub komunikatu głosowego, po wejściu w życie ustawy PKE odbywać się będzie w oparciu nie jak dotychczas o dwie, a o jedną podstawę prawną wskazaną w art. 398 PKE.
Co ważne zmiany nie będą miały wpływu na dotychczas zebrane zgody, gdyż w myśl art. 100 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. Przepisy wprowadzające ustawę PKE, zgody na przesyłanie niezamówionej informacji handlowej lub na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego zebrane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność, jeżeli pierwotny sposób wyrażenia zgody był zgodny z prawem.
Nowe przepisy dotyczące przesyłania informacji handlowych i realizowania działań w zakresie marketingu bezpośredniego w porównaniu do obecnie jeszcze obowiązujących nie stanowią zatem rewolucji. Należy jednak pamiętać o dotkliwych konsekwencjach finansowych, które mogą być następstwem działań niezgodnych z przepisami nowej ustawy PKE.
Podsumowując:
Od 10 listopada nowe Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) zastąpi dotychczasowe Prawo telekomunikacyjne, w tym art. 172 dotyczący zgody na kontakt marketingowy oraz art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, które zastąpione zostaną artykułem 398 PKE. W praktyce, choć przepisy zostają ujednolicone, nie zmienia się ich podstawowy cel: nadal wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed kontaktem marketingowym.
Główne zmiany:
Jedna zgoda na komunikację elektroniczną – PKE uchyla art. 10 UŚUDE, co eliminuje potrzebę uzyskiwania wielu zgód. Teraz wystarczy jedna zgoda, regulowana wyłącznie przez PKE,
Zgoda wymagana jest zarówno od osoby fizycznej jak i od adresu e-mail osoby prawnej.
W naszej interpretacji przesyłanie wiadomości na adres typu: oferty@nazwafirmy.pl - udostępniony na stronie, jest wyrażeniem zgody przez drugą stronę.
Zgoda odpowiadająca RODO – Zgoda musi spełniać wymogi RODO (być świadoma, jednoznaczna, dobrowolna, konkretna), w tym wymóg tzw. granularności, co oznacza, że zgoda musi być zbierana osobno dla każdego kanału komunikacji (SMS/MMS, e-mail, telefon głosowy).
Przeniesienie ważności dotychczasowych zgód – Wcześniejsze zgody pozostaną ważne, o ile spełniają wymogi PKE, więc konieczna będzie ich weryfikacja.
Przykład zgody:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych przez NAZWA_FIRMY w celu przesyłania informacji o aktualnościach, wydarzeniach i promocjach poprzez:
☐ sms/mms
☐ rozmowę telefoniczną
Administratorem Danych jest NAZWA_FIRMY. Dane osobowe podane w formularzu przetwarzane będą w celu przesyłania informacji dotyczących produktów i usług oferowanych przez ADO poprzez wskazany kanał komunikacji na podstawie zgody, art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Dane osobowe są przechowywane do momentu wycofania zgody, zgodę można wycofać poprzez kliknięcie odpowiedniego linku w otrzymanej wiadomości, wysłanie SMS o treści "STOP" lub wysłane takiego zgłoszenia na adres e-mail ADO. Więcej informacji odnośnie RODO można uzyskać tutaj(link do pełnego obowiązku).
Comments